SIOLOON FUN CLUB

Please log in or register before viewing the unlimited contents of this forum.
Thank you for visiting our website.

by aLFFiaN.

SIOLOON FC on Facebook
LIKE or UNLIKE

    Stering Gegar

    Share

    MrPrince
    FRESHIE
    FRESHIE

    Male
    Countries/State : Sabah
    Age : 28
    location : kota kinabalu
    Points : 5778
    Reputation : 1
    Number of posts : 14
    11052010

    http://i38.servimg.com/u/f3 Stering Gegar

    Post by MrPrince

    Apa masalahnya bila meter smpai 120km/j, stering bergegar..bila tekan brek, memang bergegar hbs..macam lagu adam pula neh..menggegar dunia hahaha...
    Share this post on: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

    Post on 11/5/2010, 8:00 am by nawi19

    bro biasa nya alyment tayar da lari da tu..perlu alyment n timbang tyr balik..
    avatar

    Post on 11/5/2010, 8:37 am by ziRcoN-09

    btl tu, sy pun sering mgalami masalah tu. klu eligment da ok tp masi gegar mgkin masalh tayar..
    avatar

    Post on 11/5/2010, 8:47 am by napster

    apa krita ni bro...?

    1) timbang tayar, mungkin balancing tak ngm tu..
    2) klu time brek gegar kuat check disk brake... tida rata sdh tu.... tukar brake pad terus...
    avatar

    Post on 11/5/2010, 9:06 am by ziRcoN-09

    napster wrote:apa krita ni bro...?

    1) timbang tayar, mungkin balancing tak ngm tu..
    2) klu time brek gegar kuat check disk brake... tida rata sdh tu.... tukar brake pad terus...

    break pun salah satu punca ka?? patut la kereta kwn sy masi ada gegar bila break..nant sy inform dia, tq 4 shearing information..
    avatar

    Post on 11/5/2010, 11:15 am by napster

    ia bro...

    tu disk brake tak blh kasi siram2 air klu baru lepas jalan...
    avatar

    Post on 11/5/2010, 3:06 pm by ziRcoN-09

    napster wrote:ia bro...

    tu disk brake tak blh kasi siram2 air klu baru lepas jalan...
    kalau selalu siram apa kesan'y??

    Post on 11/5/2010, 3:20 pm by nawi19

    aku dgr klu siram brek time dia panas,tu brek pandai bengkok..
    avatar

    Post on 11/5/2010, 3:36 pm by napster

    ziRcoN-09 wrote:kalau selalu siram apa kesan'y??

    bengkok tu...

    macam besi jg, klu panas dia kembang... klu terus2 siram air sejuk bengkok... itu la nda rata sdh tu brek...
    avatar

    Post on 11/5/2010, 5:22 pm by Nieto

    betul kata napster, sifu ni.

    kalau sudah tak rata, sama ada skim atau tukar rotor disc baru. tapi saya cadang kan tukar rotor disc, skim tak tahan lama.
    avatar

    Post on 11/5/2010, 5:57 pm by ziRcoN-09

    alala..gtu rupa'y, sy bla lepas ja guna kereta mesti cuci..paksa keluar duit lg nak ganti..
    avatar

    Post on 12/5/2010, 6:38 am by napster

    Nieto wrote:betul kata napster, sifu ni.

    kalau sudah tak rata, sama ada skim atau tukar rotor disc baru. tapi saya cadang kan tukar rotor disc, skim tak tahan lama.

    aiyak... tp tida setanding mastersifu nieto.... hehehe...

    klu skim tida sedap sdh tu... tp blh la skim klu time budget ciput... hehehe..

    Post on 13/5/2010, 9:28 am by oto1202

    mmg nda bleh siram tu brek disc pula. 3x aku pergi balik sandakan pakai kancil, sampai telupid mmg aku siram dgn air RO. takut nda grip, antam belakang tung ma nanti.

    tapi time brek, steering aku nda gegar. hanya lebih 90km/h saja baru gegar. penat suda timbang tayar, alignment, tukar tayar, tukar rim. mcmtu juga.
    lower arm ka tu bos?

    kalau brek disc bengkok, boleh nampak dgn mata kasar ka?
    avatar

    Post on 13/5/2010, 9:38 am by Nieto

    lower arm biasanya steering berayun, brake disc bengkok mata kasar tak nampak.

    Post on 15/5/2010, 4:22 pm by MrPrince

    apa lagi msalah tu ah klu sy belok stering p kiri time bwa laju...ada bunyi berdengung, bunyi macam ada bnda sangkut...
    avatar

    Post on 15/5/2010, 4:59 pm by swordfishxox

    kalu user kancil.. biasa kot...
    mmg gegar kalu membrek...
    avatar

    Post on 15/5/2010, 6:00 pm by Nieto

    MrPrince wrote:apa lagi msalah tu ah klu sy belok stering p kiri time bwa laju...ada bunyi berdengung, bunyi macam ada bnda sangkut...


    bunyi macam krak krak krak ka? drive shaft joint rosak.

    Post on 5/9/2010, 10:07 pm by weadac

    berape harga nk tukar drive shaft???
    avatar

    Post on 6/9/2010, 9:28 am by napster

    drive shaft dlm 200-250 utk proton (sebelah saja)
    avatar

    Post on 6/9/2010, 3:48 pm by im

    keadaan ni pun berlaku pd keretaku, wira...
    tyr da timbang semula...klu lari 100 jak, mula da gegar...
    bila brek time laju, adus lg kuat getaran...

    bkn sebab tyr ke da mula haus???...

    sbelum ni x pernah jgk macam tu... Suspect
    avatar

    Post on 6/9/2010, 4:04 pm by napster

    klu lepas timbang masih gegar jg makna bukan masalah tayar @ rim mungkin...

    mungkin hub-streering (klu tak silap la nama dia) sudah rosak... atau streering gear (klu tak silap la nama dia.. hehehe)...

    klu brek bgegar kuat, biasanya rotor disk tak rata...
    avatar

    Post on 9/9/2010, 2:17 pm by im

    ooo...ok...nanti mau bw kasi jumpa sama mekanik tgk...

    t.kasih 4 da info...
    avatar

    Post on 14/9/2010, 7:04 am by jezzboyz

    tayar bengkak kot.. tukar tayar baru...
    avatar

    Post on 14/9/2010, 9:07 am by im

    mmg xsedap bw kereta klu lari 100km/j steering gegar...
    mmg menjengkelkan...
    avatar

    Post on 14/9/2010, 9:15 am by napster

    jezzboyz wrote:tayar bengkak kot.. tukar tayar baru...

    tayar bengkok/bengkak senang nk detect... masa timbang tayar & buat alignment pun blh detect....

    Post  by Sponsored content


      Current date/time is 21/10/2017, 5:10 pm