SIOLOON FUN CLUB

Please log in or register before viewing the unlimited contents of this forum.
Thank you for visiting our website.

by aLFFiaN.

SIOLOON FC on Facebook
LIKE or UNLIKE

    muat ka tayar 205/55/16 di myvi??

    Share
    avatar
    adeqyana
    CONTRIBUTOR
    CONTRIBUTOR

    Male
    Countries/State : Sabah
    Age : 35
    location : tawau
    Tag ID: : SFC 15242
    Points : 6844
    Reputation : 39
    Number of posts : 1627
    19122010

    http://i38.servimg.com/u/f3 muat ka tayar 205/55/16 di myvi??

    Post by adeqyana

    aku mau tanya otai2 semua ttg tayar n rim...muat ka tu ya klu rim & tayar 205/55/16 masuk d myvi??? xterkeluar ka tayar tu?? 205 tu menunjukkn kelebaran tayar ka??

    Share this post on: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

    avatar

    Post on 19/12/2010, 5:45 pm by adeqyana

    contoh itu rim mcm ni...:
    avatar

    Post on 19/12/2010, 5:53 pm by im

    muat tu bro, cuma tayar tu nanti mesti dekat dgn fender tu...klu ramai org naik, mesti sangkut kali...
    avatar

    Post on 19/12/2010, 5:58 pm by adeqyana

    itu la aku risau gak mau kasi masuk d myvi isteri aku tu..klu tayar tu dekat ngan fender tu aku xberapa risau bro,cuma yg aku risau tayar tu terkeluar dari fender..nnti klu ramai org naik,silap2 blh terbelah tayar tu kna fender..klu tayar tu xterkeluar tp rapat ngan fender,klu kena pun paling2 calar jak tepi tayar tu..itu skrg aku pening ni..tayar mcm lebar la 205/55 ni..
    avatar

    Post on 19/12/2010, 6:00 pm by keba

    205/55/16 tu ukuran saiz tayar..205 adalh lebar tayar, 205mm
    55 adalh aspect ratio, tinggi tayar bahagi dgn lebar tayar..
    16 adalh saiz rim..

    slalu jgk dgr myvi pkai tyr saiz ni..tp 55 tu mcm nipis je tyr..
    dgr cite nnt prasaan masa drive pn rasa keras ckit..ad gegar
    avatar

    Post on 19/12/2010, 6:04 pm by adeqyana

    oh ya ka keba..so 205 tu xla lebar sgt ek??? aku risau tayar tu terkeluar dari fender..nnti jd mcm kereta kebal plak myvi bini aku sbb tayar lebar n tinggi sgt2..xpasal2 nnti aku gak yg kna tukar balik tayar tu..heheh..
    avatar

    Post on 19/12/2010, 6:06 pm by im

    myvi punya bukaan tyar tu mcm lg luas la bro berbanding wira...wira biasa tgk org pakai saiz 205 jugak, xterkeluar jgk bro...cuma biasa diorg kasi tipis la tayar tu saiz 45@50...supaya jauh dr fender...dan nmpk lowered...

    rasanya klu Myvi no problem tu bro...bole bw pi kedai, test dulu...klu ok, angkat...klu xok, bole cr saiz lain yg ngam...
    avatar

    Post on 19/12/2010, 6:11 pm by keba

    im: btol3..nipis baru nampk lowered..
    lagi vip kalo nipis..hehe
    avatar

    Post on 19/12/2010, 6:14 pm by adeqyana

    oh ya ka bro im...klu mcm tu br la snang skit hati aku dgr..nnti aku try tukar sendiri dulu..bkn apa bro im, rim aku ni dulu pakai d naza..so skrg mau tukar pi myvi..tayar 205/55 tu mmg dah pakai d rim ni..syg mau ganti tayar sbb tayar ni bunga masi tebal lg..baru dekat setahun pakai..aku ingan mau pasang d myvi tanpa tukar tayar..so tgal balancing tayar ngan alignmt jak nnti..
    avatar

    Post on 19/12/2010, 6:17 pm by keba

    kalo tayar myvi skang saiz bape??
    avatar

    Post on 19/12/2010, 6:18 pm by im

    kena lg klu rim jepun yg jenis krom punya...bling2 dr jauh...

    adeqyana: bro mau test yg saiz 50 ka? sebab 55 tu agak tinggi, nanti kereta pun tinggi...
    avatar

    Post on 19/12/2010, 6:27 pm by adeqyana

    keba : myvi masi pakai rim std kilang..saiz 14..

    im : bkn mau test bro im..mau pakai balik tayar saiz 55 tu sbb rim skrg tu guna tayar 55..jd maksudnya klu aku pakai tayar aku skrg yg saiz 55 tu,kereta akan nampak tinggi sbb tyr 55 tu agak tinggi ek???heheh..sori bro..post td tu tertinggal perkataan "syg mau ganti tayar sbb tayar ni bunga masi tebal lg" aku xmau ganti tayar sbb tyr saiz 55 ni bunga dia masi tebal lagi..heheh...sori ayat berterabur skit..
    avatar

    Post on 19/12/2010, 6:30 pm by keba

    saiz tayar brp?? 165/65/14 ke?
    avatar

    Post on 19/12/2010, 6:35 pm by adeqyana

    oooo..sori salah faham skit td..hehe..saiz tayar myvi bini aku tu 175/65/14..tayar std kilang...
    avatar

    Post on 19/12/2010, 6:42 pm by keba

    oo..stakat tambah 3 cm lebar ok lg tu..tp mcm im ckp td, 55 tu agak tebal ckit la..
    mgkin nmpak tinggi..
    avatar

    Post on 20/12/2010, 8:09 am by adeqyana

    ooo..ya ka bro..xnampak cantik la plak kn klu nampak tinggi..nnti la aku test dulu..klu nampak tinggi,xjd la kasi masuk pi myvi bini aku..tgu bajet 2011 yg br la br aku cari2kn rim utk myvi bini aku tu..heheh..
    avatar

    Post on 20/12/2010, 10:29 am by Fredy Yeong

    takut time2 kena kejar hantu,tak tegerak kreta nanti.....heheheh....jangan marah....
    avatar

    Post on 20/12/2010, 10:42 am by AIRpulse

    rim 16 ok bah utk myvi, lebar tu tayar tidaklah lebar sangat, kira2 10mm ja beza dengan tayar 195 utk rim 15. yg perlu dirisaukan spring di belakang tu ja lembut ka tidak, kalau ramai org duduk terlampau jatuh ka tidak..kalau dah kes mcm tu, tukar sport spring jawabnya (keras sikit) atau pun mau lebih baik pakai adjustable.

    btw, tayar 205/55/16 ni agak ganjil.selalu org akan matching rim 16 pakai tayar 205/45/16, ataupun profile 40. 55 agak tebal tu bro, lebih kurang 110mm tebal
    avatar

    Post on 20/12/2010, 12:54 pm by adeqyana

    AIRpulse :oh ya ka bro..thnks atas info bro tu..tyr skrg ni 205/55/16 ni asalnya pakai d naza aku..klu d naza aku tu nampak ok la sbb besar skit kn kereta naza citra tu..bila pakai saiz 55 tu br la cantik rim tu d naza citra aku..masa aku beli rim ni aku d cadangkan pakai saiz 205/55 ni sbb klu pakai saiz yg 40 @ 45 nampak kecik sgt rim tu utk pakai d naza citra tu..i2 la aku beli saiz 55 tu..tp skrg mau pindah pi myvi isteri aku,tp aku xmau tukar tayar tu sbb tyr skrg mahal,heheh..lbh2 lg tyr saiz nipis ni..heheh..aku xmau tukar tayar tu sbb sayang dgn tayar 55 aku tu..bunga masi tebal lg..jd utk selesaikan masalh ni kna tukar sport spring yg keras skit la kn supaya xterturun sgt bila ramai org naik..

    Fredy Yeong : xapa bro klu d kejar hantu,isteri aku seorang ustazah a.k.a bomoh handalan..heheh..
    avatar

    Post on 20/12/2010, 1:12 pm by im

    adeqyana wrote:ooo..ya ka bro..xnampak cantik la plak kn klu nampak tinggi..nnti la aku test dulu..klu nampak tinggi,xjd la kasi masuk pi myvi bini aku..tgu bajet 2011 yg br la br aku cari2kn rim utk myvi bini aku tu..heheh..
    bro, bajet 2011 bukan sudah dibentangkan ka? malu malu malu
    avatar

    Post on 20/12/2010, 1:24 pm by adeqyana

    im : heheh..mmg pun bajet 2011 dah d bentangkan oleh PM kita najib..tp bajet 2011 yg br ni blm lg d bentangkan oleh isteri aku..heheh..so kna tgu isteri aku bentangkan dulu bajet 2011 br la blh wat projek pembangunan utk kereta aku..heheh..
    avatar

    Post on 20/12/2010, 1:34 pm by im

    fuhh, mantap la bro, menteri kewangan perempuan tu...mmg diorg bah yg atur bajet klu dirumah kan?...jgn lupa cuba utk melobi perbelanjaan utk pelaburan j/pjg...heheh...utk kereta(kepuasan)... Laughing
    avatar

    Post on 20/12/2010, 1:46 pm by Boi

    sy ada info yang mungkin tidak berguna dalam kes ni. hehehe.. no ke 2 yang menunjukkan ketebalan (cth. 50 / 55) tidak sama dalam suma saez tayar. (cth. 195/50 tidak sama tebalnya dengan 205/50) semakin lebar, ketebalan akan naek sikit. tapi sy pun sudah lupa berapa peratus. kalau tidak percaya banyak tu software kira ketebalan di internet.

    menurut software, ko punya tayar 205/55/15 akan bergerak 104km/j pada meter 100km/j. sebab diameter baru = 606.5mm n diameter lama = 583.1mm.

    sy rasa muat tu.. rim taiwan jarang bermasalah temasuk @ terkuar. sebab offset dorang memang standart.
    avatar

    Post on 20/12/2010, 1:47 pm by adeqyana

    heheh..itu la bro..mmg mcm tu la biasanya menteri kewangan perempuan klu utk d rumah..heheh..mmg bro,klu mcm aku yg atur perbelanjaan rumah,silap2 kami bkn mkn nasi bro..makan skru berlauk kan belting kali tu..heheh..insyallah,klu dapat aku melobi utk pelaburan jangka panjang,syukur la..heheh..off topik kejap...bro im m'ajar smk merotai kn?? kenal tak ngan cikgu Rusni bte Rudin?? aku skrg menyewa d rumah dia la d bt 10 sri indah tu..
    avatar

    Post on 20/12/2010, 1:51 pm by adeqyana

    Boi : wah bgs info ko ni ya bro..thnks atas info ko tu..bro,blh bg tau tak nama software yg kira ketebalan d internet tu??

    Post  by Sponsored content


      Current date/time is 22/7/2017, 3:36 am