SIOLOON FUN CLUB

Please log in or register before viewing the unlimited contents of this forum.
Thank you for visiting our website.

by aLFFiaN.

SIOLOON FC on Facebook
LIKE or UNLIKE

    salam sejahtera.. projek kancil

    Share
    avatar
    NewbieKCAR
    REGULAR
    REGULAR

    Male
    Countries/State : Malaysia
    Age : 31
    location : DiBumiYangNyata
    Points : 4994
    Reputation : 1
    Number of posts : 323
    05042011

    http://i38.servimg.com/u/f3 salam sejahtera.. projek kancil

    Post by NewbieKCAR

    sy newbie di sni.. sy ingin meminta pendapat orang yg lebih pkar... sy mmbawa kancil 850 standart,selama lebih kurang stahun lebih pikir2 dn skrg sy brhjat utk convert injen krete sy dengan injen L502.
    persoalannya..
    1. bnda apa yg boleh d tambah / di tukar supaya injen itu smakin kuat dan tahan lama?
    2. myk pelincir (myk itam,myk gear,etc) apa yg ssuai utk ketahan jgka msa pnjg?
    3.mcmne nk tahu gearbox l5 tu LSD ke x...??(xmau kne tipu)
    4.absorber/ spring yg trbaik utk kancil...
    5.spark plug yg ssuai utk l502

    krjasama anda amtla di hrgai. trm ksih

    (modal tidak terhad, boleh bikin tetapi xnk smpi jpj x lepas.. kira bikin tp msih lepas dr undang2,,, )
    --------------------------------------------------------------------------------------------------
    jawapan yang sudah diketahui setakat ini
    castrol magnatec / eneos
    NGK iridium
    electric pump - walbro, injector - njector 1g (injector wrna ijau) or gsr
    regulator - works engineering - adjustable SR..
    open pod
    turbo timer
    RSM
    turbo indicator / boost meter
    tkar brake servo/booster L5
    rhf4 kod vf1X / vf13, kod vf27
    actuator
    mufler jasma / pipe 2 inci straight depan smpai blkg / mufler hks silent hi power
    wastegate
    safc 2 blue screen / emanage blue
    td04 pajero manifold baru
    ic vr4



    ini lah hasilnya..// trm kasih warga sioloon kerana bagi tunjuk ajar....


    Last edited by NewbieKCAR on 19/5/2011, 9:03 am; edited 24 times in total
    Share this post on: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

    Post on 9/4/2011, 6:00 am by afe

    Gearbox L5 manual gear ratio tinggi..starting mmg pegi la..gear1-3 rpm laju je naik. (engine turbo standard L5)...naik bukit slmber jer
    tp klu jln jauh fuel consumption tggi skit la sb sy bwk itu kete L5, 140km/h dh 6000rpm (gear5)..120km/h 5000rpm....max rpm leh pegi 9500rpm.tp xkan nk tekan smpai max kot....mau blow itu engine....hahahaaaa
    avatar

    Post on 9/4/2011, 6:10 am by NewbieKCAR

    afe wrote:Gearbox L5 manual gear ratio tinggi..starting mmg pegi la..gear1-3 rpm laju je naik. (engine turbo standard L5)...naik bukit slmber jer
    tp klu jln jauh fuel consumption tggi skit la sb sy bwk itu kete L5, 140km/h dh 6000rpm (gear5)..120km/h 5000rpm....max rpm leh pegi 9500rpm.tp xkan nk tekan smpai max kot....mau blow itu engine....hahahaaaa

    hehehe....bro bwak l5 yg 4 pis ke 3 pis?? myk kuat skit ? tp sdap x jln jauh?

    Post on 9/4/2011, 6:16 am by afe

    sy still confuse psal istilah "turbo buka"...byk fatwa...hahaha
    1) ade org ckap turbo buka bila wastegate buka
    2) ade pula ckap buka time boost pressure tu naik
    3) ade stgah org ni pula ckap turbo ni sntiasa buka sb sentiasa berpusing.... ngumpat

    Post on 9/4/2011, 6:19 am by afe

    4piston JB-JL....gearbox manual LSD
    jln jauh ok jer...janji brg bawah ok xde longgar2...hihihiiiii
    avatar

    Post on 9/4/2011, 6:23 am by NewbieKCAR

    afe wrote:sy still confuse psal istilah "turbo buka"...byk fatwa...hahaha
    1) ade org ckap turbo buka bila wastegate buka
    2) ade pula ckap buka time boost pressure tu naik
    3) ade stgah org ni pula ckap turbo ni sntiasa buka sb sentiasa berpusing....

    heheheh... kne tnyer pkar terbo la mcmni... kne cri "fatwa" yg sahih.. kekekkeke
    avatar

    Post on 9/4/2011, 6:24 am by NewbieKCAR

    afe wrote:4piston JB-JL....gearbox manual LSD
    jln jauh ok jer...janji brg bawah ok xde longgar2...hihihiiiii

    spec sama ngn sa pnya... brg bwah x loggar? brg apa tu bro??

    Post on 9/4/2011, 6:33 am by afe

    brg bawah macam lower arm bush, tierod end bush (steering), absorber n spring mst la cun, driveshaft x vibrate, bearing tyar, aligment n tyre balancing....
    avatar

    Post on 9/4/2011, 6:46 am by NewbieKCAR

    afe wrote:brg bawah macam lower arm bush, tierod end bush (steering), absorber n spring mst la cun, driveshaft x vibrate, bearing tyar, aligment n tyre balancing....

    thanks bro ingtkn.... mmg nk tukar itu sume kasi baik.. bru la jln jauh x takut.. nk wt macam krete baru ... Cool huhu...ingtkn brg bawah yg lain brgoyang.. kekekkeke

    Post on 9/4/2011, 7:05 am by afe

    klu nk brake sdap..bro pakai disc L5 dpan blakang...pstu tkar brake servo/booster L5 punyer...lg ringan nk tekan brake...klu blh brake caliper tu service dulu la
    avatar

    Post on 9/4/2011, 7:06 am by fuumin

    Lockon wrote:jln hway,maintain jak rpm rendah,x jg tobo buka,tp klu tobo standet,rpm 1.5k da buka,klu tobo bsr, 3.5k-4.5k bru mula buka..stakat ni, aku bw jln jau kereta aku tu mc ok,bw rpm rendah ja,boost bru mula nek..x la merana tobo tu..nek bukit dlm 3-4.5k da ada tolakan tu..klu mls mo memotong d bukit,aku bw macam bw n/a jak..

    btol yg bro lockon ckp tu

    bg aku turbo buka tu bila lampu hijau (turbo indicator) da menyala Bagus
    avatar

    Post on 9/4/2011, 7:16 am by NewbieKCAR

    afe wrote:klu nk brake sdap..bro pakai disc L5 dpan blakang...pstu tkar brake servo/booster L5 punyer...lg ringan nk tekan brake...klu blh brake caliper tu service dulu la

    klu bab sistem brake mmg complete pkai l5 pnyer depan blakang... brake calliper tu mmg akn d servis oleh mekanik tu... bru layakin klu bwak laju.xbtol x bro..?
    avatar

    Post on 9/4/2011, 7:17 am by NewbieKCAR

    fuumin wrote:
    Lockon wrote:jln hway,maintain jak rpm rendah,x jg tobo buka,tp klu tobo standet,rpm 1.5k da buka,klu tobo bsr, 3.5k-4.5k bru mula buka..stakat ni, aku bw jln jau kereta aku tu mc ok,bw rpm rendah ja,boost bru mula nek..x la merana tobo tu..nek bukit dlm 3-4.5k da ada tolakan tu..klu mls mo memotong d bukit,aku bw macam bw n/a jak..

    btol yg bro lockon ckp tu

    bg aku turbo buka tu bila lampu hijau (turbo indicator) da menyala

    ok bro trm ksih.. mmg kne bli juga turbo indicator tu.. sng skit..
    avatar

    Post on 9/4/2011, 7:22 am by fuumin

    NewbieKCAR wrote:
    fuumin wrote:
    Lockon wrote:jln hway,maintain jak rpm rendah,x jg tobo buka,tp klu tobo standet,rpm 1.5k da buka,klu tobo bsr, 3.5k-4.5k bru mula buka..stakat ni, aku bw jln jau kereta aku tu mc ok,bw rpm rendah ja,boost bru mula nek..x la merana tobo tu..nek bukit dlm 3-4.5k da ada tolakan tu..klu mls mo memotong d bukit,aku bw macam bw n/a jak..

    btol yg bro lockon ckp tu

    bg aku turbo buka tu bila lampu hijau (turbo indicator) da menyala

    ok bro trm ksih.. mmg kne bli juga turbo indicator tu.. sng skit..

    indicator tu ada sekali dgn meter L2
    avatar

    Post on 9/4/2011, 7:29 am by NewbieKCAR

    klu l5 ada skali x kt meter? klu xde , kne bli kt kdai aksesori la yek..
    avatar

    Post on 9/4/2011, 7:31 am by fuumin

    hmm x tau la pla klu L5
    beli boost meter sja la klu gitu bro hehe
    avatar

    Post on 9/4/2011, 7:45 am by NewbieKCAR

    fuumin wrote:hmm x tau la pla klu L5
    beli boost meter sja la klu gitu bro hehe

    ok bro... trm ksih.. x sabar da ni... penantian 1 pyeksaan bro.. kekekkeke
    avatar

    Post on 9/4/2011, 5:39 pm by keba

    oo..kalau lampu indicator tu bkak, ape maksud dia??
    sb minggu lepas sa ad servis L5 jb..
    kalau pkai torbo l5 jb, bpusing jak kipas torbo masa idle..
    tp bila da tukar masuk torbo l5 single cam, torbo x bpusing masa idle..

    jadi, maksud torbo bukak tu, torbo mula kick ka torbo mula bpusing?? malu
    avatar

    Post on 10/4/2011, 5:10 am by NewbieKCAR

    Rse nyer tebo mula kick kot... Tak Psti... Suspect
    avatar

    Post on 10/4/2011, 5:36 am by Kornurts

    fuumin wrote:
    Lockon wrote:jln hway,maintain jak rpm rendah,x jg tobo buka,tp klu tobo standet,rpm 1.5k da buka,klu tobo bsr, 3.5k-4.5k bru mula buka..stakat ni, aku bw jln jau kereta aku tu mc ok,bw rpm rendah ja,boost bru mula nek..x la merana tobo tu..nek bukit dlm 3-4.5k da ada tolakan tu..klu mls mo memotong d bukit,aku bw macam bw n/a jak..

    btol yg bro lockon ckp tu

    bg aku turbo buka tu bila lampu hijau (turbo indicator) da menyala Bagus

    bgtu la tu bro...sy prnh bwa mmber pnya kncil L2S turbo tp autotransmission...sy x brp prasan pula ttg rpm tu sbb time x tahu apa2 psal rpm tu..juz tgk speed meter ja..asal jarum speed tu smpai ke 80km/h,lampu hjau turbo indicator trus mnyala..boleh rasa boost naik da sbb macam kna tarik kita ke hadapan.. Cool
    avatar

    Post on 10/4/2011, 5:54 am by NewbieKCAR

    Kornurts wrote:
    fuumin wrote:
    Lockon wrote:jln hway,maintain jak rpm rendah,x jg tobo buka,tp klu tobo standet,rpm 1.5k da buka,klu tobo bsr, 3.5k-4.5k bru mula buka..stakat ni, aku bw jln jau kereta aku tu mc ok,bw rpm rendah ja,boost bru mula nek..x la merana tobo tu..nek bukit dlm 3-4.5k da ada tolakan tu..klu mls mo memotong d bukit,aku bw macam bw n/a jak..

    btol yg bro lockon ckp tu

    bg aku turbo buka tu bila lampu hijau (turbo indicator) da menyala Bagus

    bgtu la tu bro...sy prnh bwa mmber pnya kncil L2S turbo tp autotransmission...sy x brp prasan pula ttg rpm tu sbb time x tahu apa2 psal rpm tu..juz tgk speed meter ja..asal jarum speed tu smpai ke 80km/h,lampu hjau turbo indicator trus mnyala..boleh rasa boost naik da sbb macam kna tarik kita ke hadapan.. Cool

    Tarik kdpan ke tarik ke kblakang bro? Ehheheh.... Dgr macam bez je... Huhu... Tp bleh ke bikin suis tok tebo tu??
    avatar

    Post on 10/4/2011, 7:22 am by Kornurts

    kreta tu yg tiba2 memecut time turbo pusing da bro..jd driver pn tersentak ke blakang la..hehehehe..mmg best bro...klu ada wstegte dgn bov lg best....fuuhhh...haa,klu psal suis tu nda tau la pla bro..macam blm prnh dgr pla..sbb klu trbo kcil cepat buka boost,trbo bsar lmbat sikit...
    avatar

    Post on 10/4/2011, 7:46 am by NewbieKCAR

    Kornurts wrote:kreta tu yg tiba2 memecut time turbo pusing da bro..jd driver pn tersentak ke blakang la..hehehehe..mmg best bro...klu ada wstegte dgn bov lg best....fuuhhh...haa,klu psal suis tu nda tau la pla bro..macam blm prnh dgr pla..sbb klu trbo kcil cepat buka boost,trbo bsar lmbat sikit...

    Bkan tebo da ad bov ke bro?? Wasgate ek?? Ap ug best klu ad 2??? Hm itu r skrg tgh pk mcmne nk jaga tebo baik2x kang xpsal2 time jln jauh tebo kondem, masak......
    avatar

    Post on 10/4/2011, 8:01 am by Kornurts

    ya la...tu la mksud sy td...tp x tau pla klu gear auto bov tu boleh ada kluar bunyi kepiiissssss tu atau x sbb yg mmber pnya hr tu macam x da pula bunyi bov tu....klu wstgte bro,bunyi lebih sedap tu....klu mau jga tebo tu bro dr cara pmanduan ja tu,service enjin ikut masa tetap,n jgn smbarangan kacau itu-ini la d enjin tu...klu macam ni kompom tahan punya.. Cool Cool
    avatar

    Post on 10/4/2011, 8:15 am by NewbieKCAR

    Kornurts wrote:ya la...tu la mksud sy td...tp x tau pla klu gear auto bov tu boleh ada kluar bunyi kepiiissssss tu atau x sbb yg mmber pnya hr tu macam x da pula bunyi bov tu....klu wstgte bro,bunyi lebih sedap tu....klu mau jga tebo tu bro dr cara pmanduan ja tu,service enjin ikut masa tetap,n jgn smbarangan kacau itu-ini la d enjin tu...klu macam ni kompom tahan punya.. Cool Cool

    Heheheh... Ok bro... Nnti sa riki2 kt pomen kete.... Trm ksih... Cool
    avatar

    Post on 10/4/2011, 4:18 pm by Kornurts

    sama2 bro...sy pn x tau sgt psal kreta ni...dr otai2 d forum ni jg bljar plan2 ttg kreta ni..hehehe.... cheers

    Post  by Sponsored content


      Current date/time is 21/8/2017, 4:59 pm