SIOLOON FUN CLUB

Please log in or register before viewing the unlimited contents of this forum.
Thank you for visiting our website.

by aLFFiaN.

SIOLOON FC on Facebook
LIKE or UNLIKE

    Enjin Yang Sesuai Untuk Cruising

    Share

    ridazm
    FRESHIE
    FRESHIE

    Male
    Countries/State : Johor
    Age : 26
    location : Johor & KL
    Points : 3032
    Reputation : 1
    Number of posts : 10
    08052013

    http://i38.servimg.com/u/f3 Enjin Yang Sesuai Untuk Cruising

    Post by ridazm

    Assalamualaikum.

    Sy newbie lg. Sy ade bercadang nak tukar enjin kete kancil 850 sy tp masih ragu2 lagi sbb dok bace komen orang je. Hihi.

    Yg sy taw dari hasil membace sy, enjin yg sesuai utk cruising adalah L5 JBJL dan Kelisa 1.0 tapi selalu terbace yg L5 JBJL ni byk masalah, maintenance tinggi, sparepart payah cari dan sebagainye.

    Sy bukan jenis kaki rembat. Tapi kadang2 ade la jugak tekan smpai ke dinding tapi xlame lah sbb syg enjin. Enjin sy ni tersgt lah berat skang. Nak 120 pon payah. Sy cadang kalau tukar enjin nak pakai auto je. Nak rilek2 je atas jalan. Skang kancil ni gb manual.

    Soalan sy berkenaan dgn enjin sesuai untuk jalan jauh bersama gb auto :

    1. Antara L5 JBJL & Kelisa 1.0 mane lagi best? Atau ade cadangan enjin lain?
    2. Sy xpasti bagaimana sparepart L5 JBJL skang. Adakah lebih murah dan senang nak cari? Dan bagaimana pula dengan sparepart Kelisa?
    3. Fuel consumption antara kedua2 enjin ni? Sy tak pernah bawak kedua2 kereta yg gune enjin ni.
    4. Bagaimana pula dgn maintenance kedua2 enjin ni?
    5. Enjin mane yg lagi mudah dijaga?
    6. Sy boleh pergi kedai area KL dan sekitar smpai ke Klang. Setaw sy area Klang n Shah Alam paling murah. Tapi xtaw la kalau ade yg laen. Sy nak tanye pendapat otai2 sekalian kat mana kedai yg paling pakar dalam pemasangan enjin L5 JBJL dan Kelisa ni. Kalau ade perbandingan harga pun lagi cantik.

    Sebenarnye dalam hati nak sgt pakai L5 JBJL turbo tp nak minx pendapat otai2 sekalian. Tak nak la nanti kalau da tersalah pilih.

    Kalau ada perbandingan lain yg boleh dibuat antara dua2 enjin ni tolong senaraikan. Sy akan bace dari awal smpai akhir.

    Terima kasih semua. Harap ada cahaya penerangan yg sgt terang untuk perkara ni.
    Share this post on: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

    avatar

    Post on 8/5/2013, 5:08 am by jezzboyz

    better amik kelisa yang 1.0.

    Post on 11/5/2013, 7:45 am by ridazm

    jezzboyz wrote:better amik kelisa yang 1.0.

    Pakai gearbox ape ye bro? Sy nye ni 850 manual. Tapi lau nak tukar enjin nak pakai auto je. Ley ke pakai gb kelisa tu juga?
    avatar

    Post on 11/5/2013, 8:32 pm by keba

    ridazm wrote:
    jezzboyz wrote:better amik kelisa yang 1.0.

    Pakai gearbox ape ye bro? Sy nye ni 850 manual. Tapi lau nak tukar enjin nak pakai auto je. Ley ke pakai gb kelisa tu juga?
    bleh. gb 4speed kancil n gb 4speed adalh sama spesies. driveshaft kena tukar pakai driveshaft 850 auto. nk pakai gb kancil 850manual pn bleh (pakai driveshaft asal kancil 850 manual). nk pakai gb 1.0manual pn bleh (tp kena pakai driveshaft kancil 850auto).

    Post on 12/5/2013, 7:48 am by ridazm

    keba wrote:
    ridazm wrote:
    jezzboyz wrote:better amik kelisa yang 1.0.

    Pakai gearbox ape ye bro? Sy nye ni 850 manual. Tapi lau nak tukar enjin nak pakai auto je. Ley ke pakai gb kelisa tu juga?
    bleh. gb 4speed kancil n gb 4speed adalh sama spesies. driveshaft kena tukar pakai driveshaft 850 auto. nk pakai gb kancil 850manual pn bleh (pakai driveshaft asal kancil 850 manual). nk pakai gb 1.0manual pn bleh (tp kena pakai driveshaft kancil 850auto).

    Oh yeke. Sy mmg xtaw pon. Sgt lah noob dalam ilmu kereta ni. Kalau pakai 1.0 kelisa auto masuk driveshaft 850 auto eh? Tapi gb mane lagi best? Pakai kancil 850 auto pnye ke kelisa 1.0 pnye ye? Biase kos masuk enjin kelisa ke kancil ni berape ye tuan?
    avatar

    Post on 12/5/2013, 3:48 pm by keba

    ridazm: gb 850 auto = gb 1.0 auto.
    enjin kelisa + gb auto 1.0 + fuel tank + labour charge = rm3500

    Post on 12/5/2013, 8:16 pm by ridazm

    keba wrote:ridazm: gb 850 auto = gb 1.0 auto.
    enjin kelisa + gb auto 1.0 + fuel tank + labour charge = rm3500

    Terima kasih tuan keba mengenai penjelasan yg terang ni. Paham dah sy. Nak tanye lagi la ye.

    GB 1.0 tu nak kene ganti driveshaft 850 auto kan? Performance GB 1.0 ngn 850 ade beza ke bos?

    Harga tu area mane pnye ye bos?
    avatar

    Post on 15/5/2013, 11:48 pm by keba

    ridazm wrote:Terima kasih keba mengenai penjelasan yg terang ni. Paham dah sy. Nak tanye lagi la ye.

    GB 1.0 tu nak kene ganti driveshaft 850 auto kan? Performance GB 1.0 ngn 850 ade beza ke?

    Harga tu area mane pnye ye?
    gb 1.0 ngan 850 ad beza. kalau gb 1.0, gear 3 dah cecah 130kmh. kalau gb 850, gear 3 baru 110kmh. tp pickup mmg lg best gb 850.

    hrga area penang. tp x up to date ngan hrga market enjin lg.

    Post on 27/5/2013, 4:48 pm by pesawatburuk

    Sowy tmpang tye..
    Engine kelisa (1.0 AT)
    L5 JBJL turbo AT
    L5 JBJL NA AT

    Yg mane paling jimat myk dan yg mane paling smoft kt highway?

    Post on 27/5/2013, 4:54 pm by pesawatburuk

    Lg satu, ade beza x gb auto engine turbo dgn gb auto engine NA dari segi ratio,top and smoft..
    avatar

    Post on 29/5/2013, 10:06 pm by keba

    kelisa auto 4speed.
    ratio lbh krg. cuma bg jenis enjin L5 dan ke atas, dah pakai flywheel ringan. bukan macam L2 auto pakai flywheel macam kancil.

    Post on 30/5/2013, 12:39 pm by pesawatburuk

    Maknenye gb turbo L5 dgn gb na L5 lebih kurang je walaupun dr keluarga yg same..
    Thanks bro..

    Post on 6/8/2013, 8:28 am by ridazm

    Sy dgr ade byk problem lepas masuk enjin kelisa ni. Aircon xsejuk, RPM xidup, bau minyak n sebagainye. Betul ke ni? Kalau area Selangor n Johor ade bengkel yg direkemenkan tak? Risau juga masuk2 byk problem.

    Post on 6/8/2013, 8:35 am by ridazm

    Satu lagi. Cadang mmg nak 1.0 ni masuk kancil 850 manual tak kesah la dvvt ke non dvvt ke.
    GB lak 1.0 auto. Tukar driveshaft 850 auto ke manual ni? Oke ke wat camni?
    Agak2 ade pape masalah tak dgn enjin 1.0 kelisa + GB 1.0 auto kelisa ni? Dashboard lak cadang nak pakai L5 tak kesah kaler ape pon.
    Oke ke atau ade cadangan lagi bernas utk elakkan masalah xdiingini?
    Satu lagi disc belakang mmg kene pasang ke untuk endorse?
    Kalau boleh nak semua cun RPM idup, takde masalah ape2. Senang citer macam kelisa lah. Huhu

    Post on 10/8/2013, 7:44 pm by ridazm

    Takde org nak jawab ke. Ni baru je beli dashboard l5 itam.
    avatar

    Post on 4/9/2013, 7:45 am by keba

    tu mmg antara prob kalau psg enjin kelisa. ekon n rpm mmg x idup sb wiring dah laen. kena mod amp ekon n ecu enjin utk solve prob ni. bau mnyak sbb return pipe x tutup elok. enjin kelisa x pkai return pipe. so pipe return tu tbuka. kena tutup dgn hos baru xde bau mnyak.

    utk endorse, xperlu psg disc blkg sb kncil 850 msuk 1.0. kncil 660 msuk 1.0 bru wjib psg disc blkg.

    dboard bleh pkai L5 tp wiring meter kena buat baru.

    Post  by Sponsored content


      Current date/time is 23/6/2017, 8:22 pm