SIOLOON FUN CLUB

Please log in or register before viewing the unlimited contents of this forum.
Thank you for visiting our website.

by aLFFiaN.

SIOLOON FC on Facebook
LIKE or UNLIKE

TIPS & INFOMATION AUTOMOBILE 

Announcement & Sticky
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
19092007
UBAHSUAI YANG TIDAK MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ

Terdapat pengubahsuaian atau pemasangan aksesori yang boleh dilakukan tanpa perlu mendapatkan kelulusan daripada Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ),Terutamanya pengubahsuaian atau pemasangan yang tidak memberi kesan kepada ciri kesetabilan dan keselamatan kenderaan berkenaan seperti:


  • Pemasangan "air spoiler'' dibahagian hadapan dan belakang.

by aLFFiaN - Comments: 34 - Views: 10005
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
20092007
Jenis jenis pengubahsuaian yang perlu mendapat kebenaran terlebih dahulu daripada JPJ

Jika pengubahsuaian dan pemasangan alat kelengkapan tambahan boleh mengakibatkan perubahan besar kepada rupa bentuk, ukuran, kestabilan dan keselamatan serta ciri-ciri asal kenderaan motor tersebut, kebenaran bertulis hendaklah diperolehi terlebih dahulu dari pihak JPJ. Contohnya:-

-Pengubahsuaian ke atas rangka dan rangkaiannya atau rangka monocoque sebuah kenderaan bermotor.

-Pengubahan ke atas bentuk atau ciri-ciri asal kenderaan.

-Pengubahan dari kereta saloon kepada...

by aLFFiaN - Comments: 21 - Views: 7534
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
01112007
Legal requirements on the modification of vehicles

Section 12 of the Road Transport Act 1897 stipulates the legal requirements on any modification to a vehicle before and after its registration:
Inspection of motor vehicles and information to the Director-General

1. The Director-General or a director may at any time before registration of a motor vehicle require the motor vehicle to be brought to any convenient place specified by him and to be inspected and, if necessary, to be weighed and measured and after registration may at any time require a motor vehicle to be...

by ^TeRRoRiSTz^ - Comments: 1 - Views: 1342

Topics

Topics
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
06032011

cmana nk tau kapasiti injector??



injector atau alat suntikan bahan api ialah alat yg mnyuntik bhn api
ke dlm kebuk pembakaran utk dicampur dgn udara n dinyalakn oleh
percikan (spark) oleh palam pencucuh. ada 2 cara modifikasi thadap
injector iaitu dgn menambah atau menukar injector. jika menambah
injector, tempat yg plg sesuai utk dpasang adalh antara t/body n
torbo@supercas@air...

by keba - Comments: 31 - Views: 5908
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
24012008
FAQ mengenai Inspection Puspakom
banyak persoalan yang ako nak tanyer sebenarnya...so bagi sesaper yg pernah hantar kereta untuk buat pemeriksaan di Puspakom...tolong explain serba sedikit....TQ

Soalan:

1. Kalau kita hantar keta untuk pemeriksaan bumbung atau engien sahaja...adakah diorang akan periksa bahagian lain yg tidak berkaitan seperti tinted, spring, absorber dan sebagainya?
- firstly diorang akan check samada keta tu sambung ke tidak...diorang akan bukak getah kat pintu untuk memastikan tiada sambungan haram...diorang jugak akan...

by aLFFiaN - Comments: 5 - Views: 3494
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
14042008
BANJIR satu malapetaka atau bencana alam paling digeruni pemandu terutama apabila mereka terkandas dalam kesesakan jalan raya manakala paras air mulai naik mendadak sehingga enjin kenderaan tiba-tiba mati.

Musim hujan kebelakangan ini pasti meresahkan pemandu kerana selain kesesakan lalu lintas, pemandu bimbang terperangkap dalam banjir kilat.

Justeru, anda perlu berhati-hati jika meredah air yang dalam kerana tindakan itu boleh mengundang musibah di kemudian hari.

Merentasi banjir boleh membahayakan sebahagian tali kipas dan menyebabkan enjin kenderaan rosak.

by andypeterh - Comments: 40 - Views: 3416
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
16032013


Mercedes Benz semalam mendedahkan keluaran terbaru - kereta lasak enam roda, yang pertama sejak model sama dikeluarkan untuk pemimpin Nazi di Jerman pada 1930-an.

Mercedes G63 AMG 6x6 ini adalah model edisi terhad berdasarkan G-Wagon.


Ia direka untuk memiliki keupayaan lasak seperti sebuah kereta kebal, memacu seperti sebuah kereta lumba dan memiliki ciri-ciri mewah seperti sebuah limosin.

Bagaimanapun, pengeluaran kereta...

by rina01 - Comments: 0 - Views: 271
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
08032013

KERETA Volkswagen XLI dipamerkan pada Pertunjukan Kereta Antarabangsa Geneva di Geneva, Switzerland pada 4 Mac lalu.

LONDON - Pembuat kereta terkenal Eropah, Volkswagen bakal menghasilkan sebuah kereta hibrid Volkswagen XL1 yang amat menjimatkan minyak, lapor akhbar The Sun semalam.

Ia dikuasakan enjin diesel 800cc dan mampu mencapai kelajuan 0 hingga 100 kilometer sejam (km/j) pada meter laju dalam tempoh 11.9 saat dengan kelajuan maksimum 159 km/j.

Badan Volkswagen XL1...

by rina01 - Comments: 0 - Views: 251
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
23072008
bro semua saya nak tanya baa...siapa kat sini yang dah pernah tukar enjin secara sah d JPJ.kamu urus sendiri atau pakai runner? kalau kereta baru pakai 3 tahun enjin masih mantap dan x ada apa2 masalah boleh tukar ker..nak upgred CC. saya ada tgk kat majalah2 kereta..kebanyakan kereta baru baru pakai x sampai setahun dah tukar enjin..cthnya aku nampak kereta Gen2 tukar enjin MIVEC.lulus ker cam tu

by nomo - Comments: 33 - Views: 10005
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
22112012

saya terkejut temui wang dalam beg kertas hitam dalam teksinya.

SINGAPURA: Seorang pemandu teksi warga tempatan diumumkan sebagai wira selepas dia memulangkan wang tunai Sg$1.1 juta (RM2.74 juta) kepada pasangan pelancong Thai yang tertinggal wang itu dalam teksinya.

saya Ka Tian, 70, terkejut apabila menemui wang dalam beg kertas hitam di tempat duduk penumpang belakang semalam selepas dia menurunkan pasangan itu di sebuah pusat beli-belah.


“Bila saya lihat w...

by rina01 - Comments: 0 - Views: 322
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
22112012

Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Kemanusiaan bimbang AS mengawal dunia melalui robot pembunuh.

WASHINGTON - Robot bebas yang mampu membuat keputusan membunuh sasarannya bakal dibina 20 tahun akan datang atau lebih cepat dari tempoh itu.

Agensi ketenteraan dunia, dilaporkan bersetuju dan amat teruja selepas mengetahui mesin yang berkebolehan mengawal senjata dalam peperangan dapat digunakan selain mengurangkan jumlah korban manusia.

by rina01 - Comments: 0 - Views: 291
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
22112012


Pengedar rasmi kenderaan jenama Lamborghini di Malaysia, JH Italia Sdn Bhd, memperkenalkan model Lamborghini Aventador Roadster di pasaran negara pada harga sekitar RM3 juta seunit.

Ketua Pegawai Operasinya, Marcus Chye berkata, JH Italia menyasarkan jualan sekitar lapan unit model berkenaan pada tahun hadapan.

“Setakat ini kami telah menerima satu tempahan dan penghantaran dijangka pada Mei dan Jun 2013. Manakala, bagi pelanggan y...

by rina01 - Comments: 0 - Views: 265
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
10112012





KUALA LUMPUR - Bahagian Daimler AG Mercedes-Benz Cars dengan rasminya melancarkan kereta Mercedes-Benz SL350 baharu di Malaysia pada Pameran dan Konvensyen Matrade di sini hari ini.

Siri SL bermula pada awal 1950-an sebagai sebuah kereta lumba dan disebabkan oleh minat yang besar terhadap kereta itu, Mercedes-Benz mengambil...

by rina01 - Comments: 0 - Views: 281
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
20092012

Beetle mania



Sebut sahaja nama kodok, katak ataupun Bug pasti akan mengembalikan nostalgia kisah klasik anda bersama model pertama Volkswagen. Sebelum diberi nama Beetle, ia hanya dipanggil dengan nama Type 1 di awal pengeluaran.

Beetle sudah lama dikenali iaitu hampir 70 tahun dan kereta...

by rina01 - Comments: 0 - Views: 315
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
08092012


(Dari Kiri) Ricky Tay, Pengarah Urusan Komersial ASEAN dan Ketua Bahagian Operasi Komersial Volkswagen, Armin Keller dan Pengarah Urusan China/Asean Volkswagen Group China, Weiming Soh pada pelancaran model terbaru Volkswagen.
Kuala Lumpur: Volkswagen Group Malaysia (VGM) melancarkan model baru Beetle, kereta yang menjadi ikon Volkswagen, pada pameran auto Volkswagen Das 2012 yang diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

Berbanding model lama, Beetle keluaran terbaru itu...

by rina01 - Comments: 0 - Views: 345
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
09022012
Salam semua member2... adakah member yg guna kereta Mitsubishi airtrek turbo dan menggunakan minyak ron95? boleh kongsi masalah?

by supercas - Comments: 2 - Views: 2908
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
16082012


Hyundai Sonata Sport dengan penggayaan lebih sporty kini boleh ditempah menerusi pusat pameran Hyundai. Ditawarkan oleh Hyundai Sime-Darby Motors (HSDM) menerusi dua varian iaitu 2.0L Auto Sport dan 2.4L Auto Sport, kedua-duanya dijual pada harga RM151,388 dan RM169,888.

Sonata Sport baharu didatangkan dengan kit badan yang bergaya dan sistem ekzos yang dipertingkatkan. Bagi Sonata Sport 2.4L Auto Sport, ia juga dilengkapi dengan paddle...

by rina01 - Comments: 0 - Views: 523
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
16082012


Menjelang 2013, model sport Audi R8 baharu bakal dilengkapi dengan beberapa ciri naik taraf terkini antaranya penggunaan transmisi sport ‘S tronic twin-clutch’ bersama-sama rekaan lampu LED baharu, termasuk naik taraf pelbagai kelengkapan untuk hampir semua varian. Ia juga ditambah dengan kehadiran versi lebih berkuasa V10 Coupe - 550PS V10 plus.

Transmisi S tronic tujuh kelajuan baharu sepenuhnya itu akan menggantikan transmisi R tronic, dan...

by rina01 - Comments: 0 - Views: 329
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
19072012




Honda Civic kini sudah pun tiba ke generasi ke-9 sejak generasi pertama diperkenalkan pada 1972. Setiap pengenalan model Civic, ia mengalami perubahan berdasarkan kehendak pelanggan Honda sendiri.

Mengukuhkan lagi kehadirannya di pasaran tempatan, Honda Malaysia Sdn Bhd memperkenalkan Honda...

by rina01 - Comments: 0 - Views: 680
No new postshttp://i38.servimg.com/u/f3
11052012


Kereta keluaran Jerman lebih diinginkan kerana kejuruteraan dan prestasi yang impresif, namun tanda harga yang ditawarkan tidak semua mampu memilikinya. Tetapi kini Volkswagen Group Malaysia menawarkan ‘kereta rakyat’ mereka dalam usaha membolehkan lebih ramai rakyat berpeluang memandu kereta jenama Jerman menerusi pelancaran varian Polo Sedan di bawah harga RM100,000. Bagi mereka yang begitu menginginkan sebuah kereta dengan logo VW di bonet had...

by rina01 - Comments: 3 - Views: 876
Permissions in this forum:
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum

Users browsing this forum: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

Registered Users: None


  • New posts New posts
  • No new posts No new posts
  • New posts[ Popular ] New posts[ Popular ]
  • No new posts[ Popular ] No new posts[ Popular ]
  • New posts[ Locked ] New posts[ Locked ]
  • No new posts[ Locked ] No new posts[ Locked ]
  • Announcement Announcement
  • Sticky Sticky
  • Global announcement Global announcement
Current date/time is 19/8/2017, 4:56 am